• Home
    Home Ga terug naar de homepage.
  • Categorieën
    Categorieën Toon alle categorieën op Change in Site
  • Tags
    Tags Toon alle tags die gebruikt zijn op Change in Site.
  • Auteurs
    Auteurs Zoek naar uw favoriete auteur op Change in Site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
16
feb

MTO: Wilt u écht weten hoe tevreden uw medewerkers zijn?

Geschreven door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1859
  • Afdrukken

Het klassieke medewerkerstevredenheidonderzoek is kostbaar en tijdrovend en het levert vaak weinig echt bruikbare informatie op. Zo scoort Communicatie in tien van de tien gevallen slecht, en kleurt arbeidsvoorwaarden vaak minimaal oranje, net als balans werk-privé. En dat vaak jaar in jaar uit, alle werkgroepen en veranderinitiatieven ten spijt. Kan het ook anders?

Het kan ook anders!

Ja, het kan anders. En het moet anders. En dat anders begint bij willen weten hoe het écht zit. Vragenlijsten, hoezeer ook op maat gemaakt, meten de tevredenheid te veel ‘aan de oppervlakte’. Het is vragen naar het topje van de ijsberg. Vaak zijn de opmerkingen in de vrije invulvelden het meest interessant. Jammer dat niet iedereen die invult, of vaak maar heel beknopt. Want daar zou de werkelijke, waardevolle informatie wel eens gegeven kunnen worden. De kwantitatieve scores, de gemiddelden, de benchmark met organisaties in uw branche: het zegt niet niks, maar wel veel te weinig.

Persoonlijke gesprekken

Weten wat er echt speelt, ook onder de wateroppervlakte, in de onderstroom van de organisatie, daar zijn goede individuele en persoonlijke gesprekken met uw medewerkers voor nodig. Gesprekken waarin de thema’s niet worden beoordeeld met een score, maar daadwerkelijk worden besproken. Niet met gestandaardiseerde vragenlijsten, maar door goed te luisteren, contact te maken, de juiste vragen te stellen, door te vragen en energie aan te boren.

Vertrouwen

Deze gesprekken leveren het meest op als ze worden gevoerd met een neutrale, onafhankelijke gesprekspartner die in staat is op een goede manier een klik te maken met uw medewerkers. Als je echte aandacht en interesse toont in zo’n gesprek, en het vertrouwen krijgt, kom je zó veel aan de weet. Niet alleen over wat de medewerker vindt, maar ook over wat er allemaal speelt in de organisatie. De informatie is rijk en waardevol. En draagt meteen de wijsheid over mogelijke oplossingen in zich. Want ook daar hebben medewerkers zinvolle ideeën over. Je moet ze alleen wel willen horen en kunnen filteren.

Een schat aan informatie

Individueel en persoonlijk in gesprek gaan, levert een schat aan informatie op. Over de mate van tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit. Maar ook over wat er nog meer leeft en gaande is. Je geeft medewerkers letterlijk de stem die ze anders alleen in de wandelgangen laten horen. Daardoor snap je ineens zaken die zich in de onderstroom afspelen, en waar je normaal maar moeilijk de vinger achter kan krijgen.

Wat levert het op?

Met alle informatie die deze gesprekken opleveren is het eenvoudig om te weten welke maatregelen echt tot verbetering gaan leiden, en welke medewerkers daar graag hun energie in willen steken. Een zeer positief bijeffect is dat medewerkers zich gehoord voelen, een effect waarvan de waarde niet te onderschatten valt.

Waardeer dit blogbericht:
0

Annemieke houdt zich meer dan 20 jaar bezig met ontwikkeling van mensen en organisaties, de laatste 16 jaar als ondernemer. Ze is gespecialiseerd in leiderschap en conflicten. Ze komt het beste tot haar recht als ze complexe en precaire situaties helder krijgt en in beweging brengt. Daarnaast coacht ze management en directie, in teams en individueel.


linkedin hover 32 twitter hover 32