aug

Recensie: Doorbreken

Geschreven door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1380
  • Afdrukken

Wij spraken eerder met Dirk-Jan de Bruijn over zijn boek Doorbreken. Marijke Timmerman las het boek en gaf het drie sterren; ze vond de belangrijkste meerwaarde dat het het belang van de 'zachte' kant van veranderingen met name in de publieke sector benadrukt.

Lees het interview met Dirk Jan de Bruijn

Doorbreken patronen

In zijn inleiding stelt Dirk-Jan de Bruijn: 'De veranderingen in de wereld om ons heen vereisen een transformatie. We kunnen ons niet beperken tot wat cosmetisch ingrepen. We ontkomen er niet aan het niet-zichtbare deel van de ijsberg (de drijfveren en kernwaarden, het eigenaarschap) boven water te tillen. We moeten zicht krijgen op de toekomst – waar staan we straks als het "af" is. Daarnaast dienen we de relatie te leggen tussen wat we willen bereiken (de voordelen) en de vastgeroeste patronen die daarvoor nu doorbroken moeten worden'. Hiermee zet hij in het kort al neer waar het in de rest van het boek over gaat. Hoe doorbreek je patronen het best en dan met name in de publieke sector, het vakgebied waar Dirk-Jan zich in gespecialiseerd heeft.

In het eerste hoofdstuk licht de auteur zijn denkwijze toe en benoemt Dirk-Jan vier prioriteiten die elkaar over en weer constant beïnvloeden: informatievoorziening, het centraal stellen van het maatschappelijk vraagstuk, de omarming van veerkracht en het faciliteren van gedragsverandering. Vervolgens gaat hij kort in op het waarom, wat en hoe, bij hem benoemd als richten, inrichten en verrichten. In sneltreinvaart komen verschillende denkers en praktijkvoorbeelden langs.

Denklijnen

Vervolgens diept De Bruijn deze denklijnen uit. Hoofdstuk 1 focust zich op de structuur van de problemen. De gestelde vragen worden in de rest van dit hoofdstuk beantwoord met verwijzing naar zowel bekende schrijvers als denkers en voorzien van vele voorbeelden uit Dirk-Jans ruime ervaring. In hoofdstuk 2 wordt er 'van buiten naar binnen gekeken' en komt duidelijk naar voren dat het boek voor de publieke sector is geschreven. De auteur pleit voor terugkijken naar de oorspronkelijke bedoeling en kijken of vanuit dat uitgangspunt vergaande vereenvoudiging mogelijk is. Hij benoemt ook dat dit anders veranderen is: ‘minder aandacht voor het formele deel en de ratio en meer focus op het informele deel en de emotie, sturen op vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Voor de uitvoering pleit hij voor programmamanagement. Een Multi-disciplinaire aanpak die niet van te voren in beton is gegoten, maar waarbij iedere keer ruimte is voor aanpassingen. En val niet in de valkuil dat het om de invoering gaat, het gaat om de uitvoering!

Interviews

Het boekje eindigt met een 4-tal interviews met bestuurders van grote publieke organisaties. Jammer dat alleen voor mensen aan de top gekozen is. Ik ben er van overtuigd dat juist in het publieke domein ambtenaren breed het belang van de burger moeten gaan dragen en zulke ambtenaren zijn er zeker ook juist breed in de organisatie. Het boek is bedoeld voor de middenmanagers. Dat zijn degenen die tussen die toplaag en de uitvoerenden inzitten en dus in de praktijk van alle dag om moeten gaan met deze toch vaak weerbarstige problematiek. Ik vind het jammer dat er geen van hen geïnterviewd is. En ook de medewerkers op de werkvloer. Vooral ouderen die soms tientallen jaren op een bepaalde manier hun werk hebben gedaan en waar naar mijn ervaring regelmatig sprake is van aangeleerde hulpeloosheid, hoe ervaren zij de grote veranderingen? Zien ze de noodzaak of zijn ze zo verander-moe en hebben ze al zo veel trajecten en wijzigingen meegemaakt dat het moeilijk is om vertrouwen te hebben in weer een andere aanpak? Dirk-Jan schrijft niet voor niets: ‘Het begint bij de aan of afwezigheid van vertrouwen’.

Meerwaarde

Het boekje krijgt van mij *** sterren, het is gemakkelijk te lezen en prettig geschreven. Ik denk dat het voor de doelgroep zeker nuttig kan zijn. Daarnaast mis ik nog wel eens concreetheid. Van sommige voorbeelden vroeg ik me af hoe de afloop of daadwerkelijke invoering was verlopen. De belangrijkste meerwaarde is in mijn ogen dat het het belang van de 'zachte' kant van veranderingen met name in de publieke sector benadrukt.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Communicatie Leiderschap

Marijke Timmerman (1961) heeft lange tijd in de (semi)- publieke sector gewerkt in zeer uiteenlopende (management) functies Na haar HEAO-accountancy-opleiding (Zwolle 1984) werkte ze in de Administratieve-Organisatie en Interne Controle, de ICT, Communicatie en Facilitair. Hier kwam ze tot de conclusie dat het uiteindelijk altijd om de mensen gaat, mensen en hun inzet maken het verschil. Ondertussen volgde ze diverse opleidingen waaronder Informatie-Analyse, Verandermanagement en later Executive-coaching. Haar laatste publieke werkgever was het centrum voor ICT van het Rijk in Apeldoorn waar ze als HR-manager werkte. Hier nam ze in 2011 afscheid om haar eigen bedrijf te beginnen.

Met de Mailcoach traint ze teams van bedrijven en coacht ze managers en collega’s. Daar zet ze paarden bij in als hulptrainer. Vertrouwen en een betere samenwerking zij hierin de speerpunten. Door de het paard zijn de trainingen en coaching indringende leerervaringen die een doorbraak voor veranderingen (kunnen) betekenen.

“Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”.

Recentste berichten van auteur